Loppuraportti: Makuja maailmalta ja ketterää kiertotaloutta // Venla

Jouko, Emma ja Venla vastaanottamassa ekoja kävijöitä M.Y. Festissä 5/5        Kuva: Anna Hakala

Johdanto Myyrmäkeen ja kolossaaliseen Colosseumiin

Myyrmäki sijaitsee Länsi-Vantaalla Kehäradan varressa aivan Helsingin rajan tuntumassa. Asukkaita tässä Vantaan kaupunginosassa on lähes 10 000 ja Myyrmäen suuralueella noin 28 500, mikä luo alueelle mahdollisuuksia sekä haasteita (aluesarjat, 2018). Väestöltään alue on todella heterogeenistä niin kulttuurisesti kuin ikärakenteeltaankin, tosin vanhuksia Myyrmäessä on keskimääräistä enemmän. Sekä 5.5.2018 järjestetty ilmainen kaupunkitapahtuma M.Y. Fest että pohdinta Colosseumin tulevaisuudesta perustuvat edellä mainittuihin tilastollisiin tosiasioihin, joita Petteri Niskanen, Myyrmäki-liikkeen keulahahmo, esitteli meille ensimmäisellä vierailullamme Myyrmäessä. Toiveeksemme ja tavoitteeksemme muodostui järjestää tapahtuma, jossa jokaiselle olisi jotakin iästä ja taustasta riippumatta. Tämä tavoite toteutui M.Y. Festissä melko hyvin ja se on mielestäni erinomainen lähtökohta myös sitten, kun mietitään Colosseumin tulevia käyttötarkoituksia.

Vajaakäyttöinen toimistorakennus Colosseum Business Center sijaitsee vain muutaman sadan metrin päässä Myyrmäen asemasta etelään, mikä lisää rakennuksen saavutettavuutta niin muualta Vantaalta kuin myös Helsingin suunnalta tulevilta. Colosseumin kehittäminen tulisi aloittaa mahdollisimman pian, sillä Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) vyöhykeuudistus luo Myyrmäkeen valtavasti uutta potentiaalia, kun kuntarajat rikkoutuvat Myyrmäen sisältyessä B-vyöhykkeeseen. Uudistuksessa jokaisen matkustajan täytyy valita kausikortilleen vähintään kaksi vyöhykettä, D-vyöhykettä lukuun ottamatta, joten sekä A- että C-vyöhykkeellä asuvat tulevat pääsemään tulevaisuudessa kausilipullaan Myyrmäkeen ilman lisäkustannuksia.

Kuva 1. Kartta HSL-alueen vyöhykeuudistuksesta. Myyrmäki sijaitsee Huopalahden ja Vantaankosken välisellä rataosuudella. (https://www.hsl.fi/uudetvy%C3%B6hykkeet)

Vyöhykeuudistus luo mahdollisuuksia, mutta kuinka luoda Myyrmäestä ja erityisesti Colosseumista hypetyskeskus, joka vetää puoleensa ympäri vuoden, ympäri Suomen? Tyhjien tai vajaakäyttöisten tilojen tarjoaminen tilapäisesti ja edullisesti asukkaiden tai muiden ryhmien ja yksityishenkilöiden käyttöön madaltaa kynnystä kokeilla tiloissa jotakin aivan uutta. Tilapäiskäyttö lisää kohteen ja parhaassa tapauksessa koko alueen kiinnostavuutta luovien kokeilujen myötä, minkä lisäksi se saattaa synnyttää aivan uudenlaisia yhteistyömuotoja paikallisten ja alueen kehittäjien välille (Lehtovuori & Ruoppila, 2012). Colosseum on täynnä tyhjiä eri käyttötarkoituksiin soveltuvia tiloja, joiden taipumista moneen mielenkiintoiseen ja uudenlaiseen käyttötarkoitukseen todistettiin M.Y. Festissä 5.5.2018. Kerron seuraavissa osioissa siitä, minkälaista oli ottaa vastuu verkostoryhmässä ruokapuolesta aivan viimeisillä metreillä ennen tapahtuman alkua ja kuinka kehittää ketterä kiertotaloutta kunnioittava Aarreaitta.

Konseptien luomisprosessin vaiheet: Aineisto & menetelmät

Myyrmäessä on vahva paikallinen identiteetti, jota halusimme korostaa kaupunkitapahtumassamme. Eri ikäluokkien houkuttelu samaan tilaan on haastavaa, joten otimme Tilapioneerien Fannyn kanssa koppia lukioikäisistä nuorista. Fannyllä oli omat visionsa tägityöpajasta ja minä halusin kartoittaa nuorten toiveita yleisemmällä tasolla. Molempia kiinnosti saada tietää, minkälaisiin tapahtumiin nuoret itse osallistuisivat. Lähetimme kyselyn e-lomakkeena paikallisen Vaskivuoren lukion opiskelijoille ja iloksemme huomasimme, että nuoret olivat kiinnostuneita sekä katutaiteesta että työpajoista. Tärkeimmäksi osallistumiskriteeriksi nousi kuitenkin  hyvä ruokatarjonta, joka oli kriteerinä onnistuneelle tapahtumalle 17/27 nuoren mukaan.

Sitran Nani Pajusen esitys Kestävästä kaupungista ja kiertotaloudesta sai minut vakuuttumaan ensimmäisellä kurssikerralla siitä, että haluaisin toteuttaa jotakin helppoa pienimuotoista vaihtotalouden muotoa myös M.Y. Festissä. Innovointiryhmässämme kehitettiin Colosseumiin Elotiloja ja M.Y. Stage, joka toteutui lähes konseptimme mukaisesti tapahtumassa. Elotilojen motto ”Konttorista kulttuuriin, toimistosta toimintaan!” sopisi myös koko Colosseumin tunnuslauseeksi.

Ohjelmakonseptit: Makuja maailmalta ja Aarreaitta

Hyvä ja monipuolinen ruokatarjonta on onnistuneen tapahtuman avain. Alun perin ruokamyyjien hankkiminen tapahtumaan oli kaikkien verkostoryhmäläisten vastuulla, mutta paria päivää ennen tapahtumaa otin hommakseni kysellä herkullisilta yhteistyökumppaneiltamme Naughty BRGR, Quickies, Loving Hut Express, Kotifalafel ja Chocolate & Fruit Paradiseltä lisätietoja heidän tarvitsemastaan tilasta ja sähköstä ja muusta, minkä pohjalta pystyin suunnittelemaan piha-alueen tilankäytön parasta myyntiä ajatellen. Myyntipaikkaa vastaan myyjien kanssa oli sovittu ruokalipukkeista, joita tapahtuman vapaaehtoiset saivat kiitokseksi vaivannäöstään.

Mitä useampi kokki sitä huonompi soppa päti ruokamyyjien hankintaan, sillä alkuun kaikki olivat omilla tahoillaan kyselleet myyjiä paikalle ja sopineet ehdoista itsenäisesti heidän kanssaan. Tiukassa aikataulussa aluksi tuntuikin siltä, ettemme saisi yhtäkään ruokamyyjää ikinä-aikaisemmin-järjestettyyn tapahtumaamme ja lopulta myyjiä oli tapahtuman kokoon suhteutettuna ehkä jopa liikaa. Harmillisinta oli myös ehkä se, että kahdella myyjistämme burgerit olivat päätuote. Virheistä kuitenkin oppii, ja positiivista sekä ehkä tärkeintä itse tapahtuman näkökulmasta tässä oli kuitenkin se, että festarivieraamme saivat valita mieleisensä ruokalajit monien makujen maailmoista <3

Naughty BRGR ja hampparinälkäinen festarikansa M.Y. Festissä 5/5            Kuva: Anna Hakala

Aarreaitassa oli ideana se, että sieltä sai tulla hakemaan tarvitsemiaan tai haluamiaan astioita, tavaroita ja Plantagenin lahjoittamia kukkasiemeniä ilmaiseksi! Saimme ystävällisiltä lähiseutujen asukkailta lahjoituksina heidän tarpeettomaksi kokemiaan tavaroita, joista tulikin festarikävijöiden aarteita. Vielä paremmin tämä konsepti olisi toiminut niin, että festarikävijöille olisi mainostettu etukäteen, että voivat tuoda omia aarteita tapahtumaan vaihdettavaksi tai annettavaksi. Allekirjoittanut oli vain niin kiireinen viimeisellä tuotantoviikolla yhteistyökumppanien, työvuorolistojen ja muiden hommien kanssa, että tämä oma pieni ketterä kiertotalouden konsepti jäi lopulta pieneksi kokeiluksi. Kiirettä ja kivaa riitti minullakin tapahtumassakin koko päivän, niin en tajunnut ottaa Aarreaitta-nurkkauksesta kuvaa todisteeksi!

KIITOS JA KUMARRUS M.Y. Fest-Tilapioneereille, vapaaehtoisille, yhteistyökumppaneille ja erityisesti tapahtumasta nauttineille kävijöille! Mukavaa kesää!

#xdlsdlimusipsidippijunajokameneevaanmyyrmäkeen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *